Souboje šampionátu Rotax MAX Challenge Euro Trophy začaly. O uplynulém víkendu byl v belgickém Genku dán pokyn ke startu sezony 2023 mezinárodní závodní série rakouského výrobce motorů. Na náročnou závodní trať v Belgii se vydalo 201 pilotů z celého světa, po třech akčních dnech byli korunování první letošní vítězové.
Úvodní závod RMC Euro Trophy o uplynulém víkendu byl první ze čtyř zastávek v závodním kalendáři mezinárodního šampionátu. Trať dlouhá 1360 metrů v Genku poskytla obvyklé vynikající podmínky pro vzrušující závodní akce. A těch bylo od 14. do 16. dubna více než dost. Za převážně dobrých povětrnostních podmínek se na startovní čáru postavilo osm kategorií Rotax, z nichž večer vzešli první vítězové nové sezóny. Z vrcholu stupňů vítězů se radovali Jacob Ashcroft (Mini MAX), Mateja Radenkovič (Junior MAX), Sean Butcher (Senior MAX), Christopher Holst (E20 Junior), Tomasz Ibsen (E20 Senior), Andreas Matis (E20 Senior Masters), Martijn van Leeuwen (DD2) a Michael Becker (DD2 Masters).
Mini MAX: neporazitelný Jacob Ashcroft
Jacob Ashcroft (Dan Holland Racing) předvedl na úvodním podniku v Genku perfektní výkon. Brit zajel nejrychlejší čas v kvalifikaci a vyhrál dvě ze tří jízd. Díky pole position v průběžné klasifikaci měl mladík také nejlepší předpoklady pro závody. Ty nakonec Ashcroft obratně proměnil a cílem projel jako nezpochybnitelný vítěz jak v předfinále, tak ve finále. Cole Denholm (Dan Holland Racing) na začátku předfinále krátce přičichl k vedení, ale pak se musel znovu zapojit do souboje o menší umístění. Albert Friend (Strawberry Racing) na chráněnce týmu Dan Holland Racing brzy vyvinul tlak a převzal pozici pronásledovatele. Společně s Rorym Armstrongem (Strawberry Racing) na P3 doplnil Friend britské trio v čele. Denholm byl čtvrtý před Felipe Reijsem (RR Racing).
Ve finále byly řady pronásledovatelů jasně rozděleny. V polovině závodu se Armstrong posunul na druhé místo a cílem projel před Denholmem. Angličanovo vyloučení ze závodu však způsobilo další posun v pořadí. Na stupních vítězů byl nově druhý Denholm před třetím Friendem.
Jakub Kubera #129 (JM-KART KLUB V ACR) skončil na čtvrtém místě před Adriansem Tionsem (MRG Racing) na pátém. Zdeněk Bábíček #115 (TEPZ RACING TEAM) obsadil 15. příčku a Vítek Kubera #169 (JM-KART KLUB V ACR) dokončil finálovou jízdu jako 23.
Junior MAX: Mateja Radenkovič nenechává žádný prostor pro pochybnosti
Nováček z kategorie Mini MAX Christopher El Feghali (Dan Holland Racing) se při svém debutu v juniorech okamžitě postaral o senzaci. Libanonec přesvědčil se svojí pole position hned v kvalifikaci a od té doby byl považován za favorita. Po dobrém výkonu v rozjížďkách však převzal otěže týmový kolega Timo Jungling a určil jasný směr.
V předfinále podtrhlo své schopnosti na špici další nové jméno. Mateja Radenkovič (Bouvin Power) se ujal vedení přímo z druhé řady startovního roštu a nepustil ho až do padnutí šachovnicové vlajky. Armand Hamilton (Strawberry Racing) se sice nedokázal vyrovnat tempu lídra, ale i tak předvedl dobrý výkon na druhém místě před Kenzo Craigiem (Argenti Motorsport). Poláci Jungling a El Feghali skončili čtvrtý, resp. pátý.
Radenkovič ve finále plynule navázal na svůj předchozí výkon. Belgičan opět manévroval se svým Tony Kartem na 1360 metrů dlouhém okruhu v Genku bez chyb a dojel si tak pro zasloužené vítězství. Hamilton se důsledně držel v závěsu za vedoucím jezdcem, ale před koncem závodu se mu nepodařilo jezdce týmu Bouvin Power předjet. Archie Clark (KR Sport) se nakonec rozloučil třetím místem na stupních vítězů, když se udržel před Craigiem a Thijsem Stevensem.
Senior MAX: Sean Butcher zahájil novou sezónu bezchybným výkonem
Jayden Thien (RR Racing) obsadil první místo na startovním roštu v 76 členném poli Rotax Senior a měl tak nejlepší předpoklady pro úspěšný víkend. V rozjížďkách však přišla řada na Tommieho van der Struijse (Bouvin Power). Nizozemec vyhrál dvě ze čtyř kvalifikačních jízd a podtrhl tak své ambice na postup do dalších kol.
V předfinále se však Van der Struijs musel brzy vzdát svého místa. Loňský vítěz RMCET Senior MAX Sean Butcher (KR Sport) převzal otěže v úvodních kolech, v průběhu 17 kol závodu nenechal nikoho na pochybách a nakonec si dojel pro vítězství. Za ním se odehrával souboj nárazník na nárazník, přičemž Van der Strujis nakonec prokázal největší sílu. Mladík projel cílem na druhém místě před Markem Kimberem (Strawberry Racing) a Kaiem Rillaertsem (Kraft Motorsport). Ve fotofiniši skončil Thien, který se umístil na pátém místě.
Finále bylo napínavější než kdy jindy. S Butcherem, Kimberem a Lachlanem Robinsonem (KR Sport) sbírali kilometry ve vedení neméně než tři jezdci a chvílemi se střídali na čele. Jako na šňůře perel za sebou občas těsně jelo deset motokár. Ke konci závodu však bylo stále zřejmější, že vede duo KR Sport. Butcher v rozhodující chvíli zachoval chladnou hlavu a zvítězil před Robinsonem. „Po kvalifikaci jsme si věřili, že budeme hned vpředu. Díky vítězství v obou finále se nám podařil super týmový výkon. Gratuluji také Lachlanovi – byl to skvělý závod,“ radoval se v cíli zkušený jezdec. Kimber večer doplnil britské stupně vítězů třetím místem. Zsomborovi Kovacsovi (Kraft Motorsport) unikly pohárové příčky jen o vlásek, když skončil čtvrtý před Cadenem McQueenem (RS Competition). Petra Bábíčkova #303 (TEPZ RACING TEAM) obsadila ve finále 27. pozici.
Projekt E20: Holst, Ibsen a Matis vítězí
Na startovní čáru v Genku se postavilo celkem dvanáct jezdců v rámci Rotax Project E20, rozdělených do kategorií Junior, Senior a Senior Masters, a na trati „Home of Champions“ podtrhli výkonnostní možnosti elektrických motokár. V kategorii Junior odstartoval z pole position hned na začátku Frederique Lemieux. V rozjížďkách však Kanaďanka nedokázala svůj výkon zcela potvrdit. Mezitím převzal otěže její bratr Antoine Lemieux. Mladý motokárový jezdec vyhrál předfinále před Christopherem Holstem (Kart-Shop Carigiet) a Arthurem Lorimierem. Ve finále pak Holst opět otočil vývoj. Po napínavém souboji nakonec Švýcar získal korunu a připsal si vítězství před Antoinem Lemieuxem a Lorimierem.
V Rotax Project E20 Seniors to vypadalo na bezchybnou jízdu Tijse Daemse (Daems Racing Team). Belgičan si z pole position dojel pro vítězství ve všech třech jízdách a byl tak považován za favorita i v klasifikačních závodech. V předfinále mladý jezdec odolal soustavnému tlaku svého pronásledovatele Matse Johana Overhoffa (Kraft Motorsport) a připsal si další vítězství. Finále však bylo plné překvapení; po startu vedl Overhoff. Poté ho opět vystřídal Daems, než se do útoku vydal Tomasz Ibsen (RS Competition). Polák se na osychající trati předvedl a nakonec získal pohár pro vítěze před Daemsem, Overhoffem a Emmou Svenssonovou (Daems Racing Team).
V klasifikaci Masters, která byla vyhlášena poprvé, přistál při své premiéře na pole position Hector Ramirez. Andreas Matis (Kartodrom) se uměl v rozjížďkách udržet a zajistil si tak boj na špici. Němec pak vše zvládl i v rozjížďkách, kde získal dvojnásobné vítězství a ve finále předvedl skutečnou show. Matis byl jediným jezdcem, který startoval do závodu na slickových pneumatikách, což mu zpočátku zrovna neusnadňovalo situaci. V průběhu závodu však zajížděl jeden nejrychlejší čas za druhým a cílem projel jako nejrychlejší ze všech účastníků Rotax E20. Stupně vítězů Masters doplnili Cas Poldermans a Ramirez na druhém a třetím místě.
DD2 MAX: Silný debut Martijna van Leeuwena
David Aulejtner (Wyrzykowski Motorsport), který přišel z kategorie Rotax Senior, se v poli Rotax DD2 objevil hned na začátku soutěže a hned při svém prvním mezinárodním vystoupení v nejvyšší třídě zajel nejlepší čas. Polák podtrhl svou dobrou formu také v rozjížďkách a po dvou vítězstvích si nadále udržoval vedení.
V předfinále se tváře na špici několikrát vyměnily. Aulejtner byl zpočátku v čele, ale pak musel svou pozici dočasně přepustit Enzu Bolovi (SP Motorsport). Nástup deště pak vytvořil zcela nové podmínky. Martijn van Leeuwen (Schepers Racing) byl ve svém živlu a od té doby udával tempo. Dvě minuty před koncem vedlo zastavení závodu k jeho předčasnému ukončení a Van Leeuwen zůstal na čele výsledkové listiny. Za ním se na druhém místě seřadil Aulejtner před Philippem Moitzim (KSCA Sodi Europe). Axel Saarniala (SP Motorsport) skončil čtvrtý před Patriksem Noelsem Locmelisem (MRG Racing).
Po startu finále to zpočátku vypadalo na jasnou jízdu pro Van Leeuwena. V polovině závodu se však Aulejtner stále přibližoval jezdci týmu Schepers Racing a dokonce se dostal před šampiona velkého finále RMC 2022. Vítěz předfinále však udržel nervy na uzdě a v dramatickém závěrečném kole závodu se probojoval zpět před Poláka. „Po celý víkend jsme byli rychlí. Ne vždy nejrychlejší – ale nakonec s chytrým rozumem. Takže v rozhodujících chvílích to stačilo na vítězství,“ vysvětlil 24letý jezdec v rozhovoru pro vítěze. Ve fotofiniši se Bolovi dokonce podařilo předjet Aulejtnera a skončil druhý za dvojnásobným vítězem Van Leeuwenem. Pětici nejlepších doplnili Saarniala a Moitzi.
České barvy reprezentovali již tradičně bratři Běželové, startující oba za tým KSCA SODI EUROPE. Více se v Genku dařilo Jakubovi #423, který ve finále skončil jako 10., Petr Běžel #422 obsadil 19. příčku.
DD2 MAX Masters: Překvapivé vítězství Michaela Beckera
Ve třídě Rotax DD2 Masters se Denis Thum (Kraft Motorsport) postaral o perfektní vstup do sezony. Veterán zajel nejrychlejší čas v kvalifikaci a ani v rozjížďkách se nenechal zpomalit, takže do závodů startoval z prvního místa po boku Carla Cleirbauta (SP Motorsport).
V předfinále Thum konečně dokonale využil své dobré startovní pozice. Jezdec týmu Kraft Motorsport od začátku vedl závodní dění a dojel si pro vítězství na startu i v cíli. Nicolas Picot se zpočátku ujal role pronásledovatele, ale po kolizi odstoupil a uvolnil cestu Cleirbautovi a Michaelu Beckerovi na druhém a třetím místě. Igor Muchin (Birel ART Baltics) se seřadil na čtvrtém místě před Tonym Hoggem (Brand Racing).
Finále bylo bouřlivou záležitostí. Až do předposledního kola to opět vypadalo, že se Thum ujme vedení. Kolize krátce před koncem závodu však Němce stála jasné vítězství a zamíchala kartami. Na trati se pak do vedení dostal Martynas Tankevicius (Lenktyniu Linija) – v cíli se ho však musel vzdát. Časová penalizace odhodila Lotyše zpět na druhé místo a z Beckera udělala překvapivého vítěze finále. Večer vystoupil Muchin na stupně vítězů na třetím místě. Hogg zakončili víkend na čtvrtém a Kamil Kubera #529 (JM-KART KLUB V ACR) na pátém místě.
Po vzrušujícím začátku sezony se Rotax MAX Challenge Euro Trophy přesouvá do dalšího kola, které se uskuteční koncem příštího měsíce ve francouzském Val d’Argenton ve dnech 26. až 28. května.





