V týdnu od 21. do 26. listopadu 2011 se na trati Al Ain Raceways ve Spojených arabských Emirátech uskutečnil již 12. ročník prestižního závodu ROTAX GRAND FINALS, který byl stejně jako v loňském roce pořádán celkem ve čtyřech kategoriích: ROTAX JUNIOR MAX, ROTAX SENIOR MAX, ROTAX DD 2 a ROTAX DD2 MASTERS.
Světového finále se zúčastnilo celkem 265 jezdců 52 různých národností z 5 kontinentů. Zkrátka, sešla se zda elita pilotů třídy Rotax z celého světa. Podle statistik firmy BRP-Powertrain je ve světě vydáno zhruba 30.000 licencí pro kategorie Rotax.
Světového finále v Al Ainu se zúčastnili 2 jezdci z České republiky: Mistr ČR 2011 ve třídě Rotax MAX Junior – Petr Fulín a Mistr ČR 2011 ve třídě Rotax MAX Senior – Jiří Forman. Naše firma zde měla ještě další dva jezdce, kteří jedou s podvozkem MS KART ve svém národním mistrovství: Davida Ivicheka, Mistra Kanady 2011 v kategorii DD2 Masters a lotyšského pilota ve třídě DD2 – Martinse Steinertse.
Naším nejžhavějším želízkem v ohni byl bez pochyby Jirka Forman, který se po celou letošní sezonu pohyboval v první desítce jezdců v seriálu Rotax Max Eurochallenge.
V pondělí 20.11. si jezdci vylosovali techniku, tzn. motor a podvozek jednotné značky, a začala konečná úprava motokár. Ve třídě junior se startovalo na podvozcích BIREL, ve třídě senior na podvozcích SODI, jezdci třídy DD2 jeli s podvozky CRG a piloti DD2 Masters s podvozky HAASE. Stačilo už jen namontovat sedačky a potřebná závaží pro dovážení motokáry na předepsanou hmotnost a mohlo se začít s volnými tréninky. Zpočátku se všichni jezdci potýkali s nástrahami jinak velmi pěkného nového okruhu a také s prachem na trati, ale průběžně se naši čeští jezdci neustále zrychlovali a v závěru se Jirka Forman dostal mezi nejrychlejší desítku. Petr Fulín se svými časy pohyboval ve druhé desítce startovního pole.
Ve středu se jel měřený trénink. Našim jezdcům se bohužel příliš nezadařilo: z celkového počtu 72 jezdců v každé třídě obsadil Jirka Forman v seniorech 23. místo a Peter Fulín skončil v juniorech 45. Jirka nezvládl měřený trénink takticky, když mu nejrychlejší kolo nevyšlo kvůli jiným jezdcům, které musel předjíždět. Měl si lépe načasovat rozložení absolvovaných kol. Petr Fulín nepotvrdil časy, kterých dosahoval ve volném tréninku, a proto se umístil až v 5. desítce.
Ve čtvrtečních a pátečních kvalifikačních jízdách však Jirka ukázal svou výbornou letošní formu a po výsledcích 9, 4, a 7 se kvalifikoval do sobotního předfinále z 9. pozice na startu. Petr Fulín měl v jedné kvalifikaci nezaviněnou kolizi a s výsledky 15, 12 a 25 do předfinále přímo nepostoupil. Bohužel ani v opravné jízdě, ze které postupovalo prvních 6 jezdců, se mu kolize nevyhnuly a přestože jel zpočátku na velmi pěkném 7. místě, které mu při troše štěstí dávalo naději na postup, propadl se v závěru do druhé desítky startovního pole a do hlavního závodu nepostoupil. Závod takovéhoto formátu byl pro Petra přeci jen velkým oříškem a nezbývá mu, než dále získávat cenné zkušenosti. Samotná účast v tomto prestižním závodě a boje v průběhu kvalifikací a opravné jízdy pro něj byly nenahraditelnou školou.
Do hlavního závodu se probojovali též na začátku zmiňovaní jezdci Martins Steinerts a David Ivichek v kategorii DD2 a DD2 Masters, kterým celý náš tým samozřejmě velmi fandil.
V sobotu dopoledne přišly na řadu předfinálové jízdy. Ve třídě Senior Max jel Jirka Forman velmi rychle a soustředěně a postupně se propracoval z 10. místa po startu na 7. místo v cíli. Zajistil si tak výbornou výchozí pozici pro start do finále. Kanaďan Ivichek jel v předfinále svůj velký závod a z 30. místa na startu se probojoval až na konečnou 14. pozici. Steinerts se nevyhnul několika kolizím a do finále startoval úplně zezadu.
Odpoledne vše vyvrcholilo finálovými jízdami. Po startu třídy senior došlo k velké tlačenici a Jirka Forman se kvůli kolizi před ním jedoucích jezdců propadl na 10. pozici. Pár kol se se soupeři přetahoval o 8. až 10. místo, pak ale zabral a prodral se až na 6. příčku. Výkony pilotů na špičce startovního pole byly velmi vyrovnané a mezi 4 jezdci nastal boj o 3. až 6. místo. Pak ale došlo ke kolizi mezi Rakušanem Rienerem a Britem Babingtonem. Rakušan vytlačil Brita mimo trať a tomu zhasl motor. Babington se však nechtěl vzdát a zamířil zpět na trať, kde zkřížil dráhu Jirkovi Formanovi. Ten se nečekanému střetu snažil vyhnout, takže jel již polovinou káry v písku. Bohužel se Britovi nevyhnul zcela a zadním kolem přeskočil jeho přední, přičemž si ohnul zadní osu. Po zbytek závodu mu nezbývalo nic jiného, než snažit se udržet si svou pozici. Podvozek již nefungoval dobře a Jirkovy časy byly o 0,2 vteřiny pomalejší než v úvodu finále. Propadl se pak o 3 místa zpět a cílem projel jako 9. Přesto jsme tímto umístněním byli všichni nadšeni: 9. místo mezi světovou elitou byl vynikající výsledek. Nebylo to však umístění konečné.Ředitelství závodu vyšetřovalo všechny kolize a rozdělovalo penalizace. Před Jirkou Formanem dostal 10 vteřin již zmiňovaný Rakušan Riener a ještě jeden z Japonců, kteří tak spadli do druhé desítky a Jirka se posunul na 7. místo. Je to skutečně skvělé umístnění a pro Jirku Formana navíc i obrovská satisfakce za celou letošní sezonu, kdy byl sice stále velmi rychlý, ale k výborným konečným výsledkům mu vždy scházelo trochu toho potřebného závodnického štěstí. Gratulujeme !
Nyní se vrátím ještě k jezdcům v kategoriích DD2 . Více se dařilo Kanaďanu Davidovi Ivichekovi v DD2 Masters, který ve finále skončil jako 16. V průběhu závodu se pohyboval dokonce na 11. příčce, ale v závěru se mu prý už nedostávalo sil, prohlásil trošku zklamaný, ale stále usměvavý David – toto byla jeho první zkušenost s velkým mezinárodním podnikem.
Lotyš Martins Steiners se ze zadních pozic nedokázal probojovat dopředu a v závěru obsadil 22. místo.