Na závodní trati v belgickém Mariembourgu se o uplynulém víkendu opět utkala mezinárodní elita Rotaxu. Závody Rotax MAX Challenge Euro Trophy zahájily druhou polovinu sezóny a pátým a šestým kolem výrazně přiblížily rozhodování o šampionátu.

Celkem 145 jezdců z celého světa jelo na plný plyn a bojovalo o vítězství v celkem pěti kategoriích, někdy i v těch nejtěžších povětrnostních podmínkách. Na stupních vítězů se nakonec ke známým tvářím přidala nová jména.

Ve dnech 7. – 8. červnce konečně skončilo dlouhé čekání jezdců RMC Euro Trophy. Šestitýdenní přestávka od poloviny závodu ve francouzském Val d’Argenton do začátku druhé poloviny sezony v Mariembourgu skončila. Všichni závodníci byli připraveni pokračovat v soutěži v mezinárodním seriálu závodů Rotax. Závodní víkend v Mariembourgu měl všechno: Po zpočátku dobrých povětrnostních podmínkách v kvalifikačních jízdách, rozjížďkách a předfinále jednotlivých klasifikací byly finálové závody konfrontovány se změnou počasí na zcela nové výzvy. V obtížných podmínkách nakonec Jacob Ashcroft (Mini MAX), Ar-mand Hamilton (Junior MAX), Mark Kimber (Senior MAX), Martijn van Leeuwen (DD2 MAX) a Nicolas Picot (DD2 MAX Masters) obstáli na jedničku a slavili na stupních vítězů.

Mini MAX: Jacob Ashcroft přebírá trofej pro vítěze
Nikita Ljubimov (Bouvin Power) zahájil závodní víkend v Belgii jako nejrychlejší jezdec v kategorii Mini MAX a na náročném okruhu získal pole position. Estonec pak pokračoval v podobném úspěchu v rozjížďkách: se dvěma ze tří možných vítězství se mladík dostal do čela průběžného hodnocení, a měl tak největší šance – Cole Denholm (Dan Holland Racing) se umístil hned vedle něj na startovním roštu na pozici P2.

Po startu předfinále se Ljubimovovi podařilo udržet na výsluní před Denholmem a Jacobem Ashcroftem (Dan Holland Racing). Mezitím se odehrál napínavý pětinásobný souboj o vítězství, který v polovině závodu rozhodl ve svůj prospěch Denholm. Brit převzal otěže závodu – ve stejnou chvíli kolize mezi Ljubimovem a Ashcroftem otřásla pozicemi mezi špičkou. Po pomalé fázi a následném restartu se z vítězství radoval Denholm následovaný Felipe Reijsem a Maximem Bobrešovem (George Gibbons Motorsport). Albert Friend (Strawberry Racing) byl čtvrtý před Vicem Van Campenhoutem.

Zvláště napínavé to bylo ve finále. Déšť vytvořil na 1388 metrů dlouhém okruhu nové podmínky a přinesl spoustu akce. Ashcroft byl ve skvělé formě a opět ukázal, že je ve svém živlu. Po odstoupení v předfinále odstartoval svěřenec týmu Dan Holland Racing do závodu z 21. místa a postaral se o svou show. Kolo po kole Brit předjížděl své soupeře a nakonec se dostal do čela. Ashcroft zvítězil před Denholmem na druhém místě a Larsem Lambersem na třetím. Pětici nejlepších doplnili Kristian Sejersen (RS Competition) a Zdeněk Bábíček (TEPZ Racing Team).

Junior MAX: Armand Hamilton za vítězstvím v dešti
Pro Kaspera Schormanse (JJ Racing) nemohl být začátek víkendu v Mariembourgu lepší: Nizozemec startoval z pole position, okamžitě vyhrál všechny tři rozjížďky a byl tak právem považován za favorita kvalifikačních jízd. Mateja Radenkovic (Bouvin Power) přidal ke svým dvěma vítězstvím další dvě a poté se ujal stíhací jízdy na startu. Schormans okamžitě využil své dobré výchozí pozice v předfinále. Nadějný jezdec diktoval na startu tempo, ale brzy se ocitl v hledáčku Alberta Fracassiho (Strawberry Racing). Ital vystřídal přední jezdce a ujal se vedení v závodě. Souboj o druhé místo byl poté poměrně bouřlivý. Schormans po potyčce prozatím odstoupil. Mezitím Beau Lowette (Daems Racing Team) zrychlil a zajistil si místo pronásledovatele. V cíli obsadil třetí místo Kenzo Craigie (Argenti Motorsport) před Schormansem, který se probojoval na čtvrté místo. Za ním skončil pátý Luka Scelles.

Katapultovním startem se Schormans ujal vedení ve finále a podtrhl své ambice. Jezdec z řad týmu JJ Racing absolvoval svá kola bez chyb a nenechal se odradit tlakem svých pronásledovatelů. Armand Hamilton (Strawberry Racing), který měl na svém kontě nejlepší čas závodu, držel s lídrem krok až do šachovnicové vlajky – ale na trati si k němu nedokázal najít cestu. Časová penalizace však z Hamiltona udělala vítěze. Schormans se propadl na druhé místo před Timo Junglinga (Dan Holland Racing). Archie Clark (KR Sport) dokončil závod na čtvrtém místě před Lowettem, který se kvůli penalizaci musel vzdát i třetího místa a v pořadí byl pátý.

Senior MAX: Další úspěch Marka Kimbera – smůla Kaie Rillaertse
V kategorii Senior MAX předvedl Kai Rillaerts (Strawberry Racing) na startu závodu v Mariembourgu působivý výkon. V kvalifikaci si Belgičan vyjel pole position s náskokem necelých dvou desetin sekundy před Seanem Butcherem (KR Sport) a okamžitě přešel do závodního režimu. Svému dobrému výkonu zůstal šestnáctiletý mladík věrný i v rozjížďkách. Ve třech rozjížďkách, které bylo třeba absolvovat, nebylo možné člena týmu Strawberry Racing překonat. Výsledkem bylo, že Rillaerts udával tempo i na startu předfinále a na druhém místě se k němu opět připojil Butcher.

V první rozjížďce víkendu předvedl Rillaerts bezchybný výkon. Jezdec týmu Tony Kart od začátku vedl dění a nakonec zvítězil. Mark Kimber (Strawberry Racing) se nejprve zařadil na dostřel svého týmového kolegy, ale pak musel své místo přepustit Devyanu Roestovi (Bouvin Power) a Butcherovi. Lídr šampionátu skončil čtvrtý, pátý byl Austin Lee (Strawberry Racing).

Také ve finále to v prvních kolech vypadalo na silný výkon Rillaertse. Belgičan se však brzy dostal do centra pozornosti svých pronásledovatelů a po boji o pozici se stáhl zpět a nakonec vypadl. Lee se na chvíli ujal vedení, ale jak závod pokračoval, musel před sebe pustit jednoho ze svých týmových kolegů: Kimber se objevil jako nový muž, který má prorazit a vše uvedl na pravou míru. Angličan projel cílem se solidním náskokem, čímž zvýšil své vedení v šampionátu. Ethan Jeff-Hall (Strawberry Rac-ing) obsadil druhé místo před Kaiem Hunterem (Dan Holland Racing). Hunter však po závodě obdržel technickou penalizaci. Butcher se nově umístil na třetím místě před Leem a Matthewem Higginsem (Dan Holland Racing).

MAX DD2: Další tah Martijna van Leeuwena
Nováček Enzo Bol (SP Motorsport) se v kvalifikaci DD2 postaral o rozruch a jako jeden z nejmladších jezdců v poli získal pole position. Martijn van Leeuwen (Schepers Racing) však v rozjížďkách udeřil a se dvěma vítězstvími se stal nejlépe umístěným jezdcem z 22členného pole. V závodech tomu veterán nasadil korunu: jak na suchu, tak zejména na mokru nedal Van Leeuwen svým konkurentům šanci a ohromil dvěma čistými vítězstvími od startu do cíle.

V předfinále byly pozice ve skupině pronásledovatelů jasně rozděleny. Bol se po celou dobu závodu držel na druhém místě a cílem projel před Jakubem Běželem (KSCA Sodi Europe). V prvních kolech jel Maxim Ščurko (Lenktyniu Linija) stále s rychlostí na čtvrtém místě. V průběhu závodu však Litevec ztratil na tempu a přepustil své místo Axelu Saarnialovi (SP Motorsport).

V prvních kolech finále se zdálo, že Bolův výkon bude pokračovat jako Van Leeuwenův přímý protivník. Na deštěm zmáčené trati se však Jakub Běžel posunul před vycházející hvězdu Junior MAX a odsunul ho na třetí pozici. Victor Frost Bay (RS Competition) bojoval o čtvrtou pozici před Sebastianem Schou (RS Competition) na pátém místě.

MAX DD2 Masters: Dvojnásobné vítězství Nicolase Picota
V klasifikaci DD2 Masters zopakoval Denis Thum (Kraft Motorsport) svůj loňský výkon. Němec opět obsadil pole position – zkušený motokárový jezdec si ji však nemohl nárokovat dlouho. Nicolas Picot způsobil v závodech bitvu na špici a ujal se vedení v průběžném hodnocení. Odtud už nebylo možné Francouze zastavit ani v závodech. Jak v předfinále, tak ve finále nenechal jezdec Tony Kart nikoho na pochybách, v náročných podmínkách si udržel kontrolu a nakonec se večer radoval z dvojitého vítězství.

Martynas Tankevicius (Lenktyniu Linija) jel v předfinále v dobrém tempu, ale navzdory nejrychlejšímu času na kolo nedokázal Picota předjet a následně skončil druhý před Thumem. Christoph Capitaine (RM Concept) a Michael Becker se umístili na čtvrtém, resp. pátém místě.

V deštivém finále Tankevicius výrazně snížil ztrátu na vedoucího Picota. V cíli dělilo hráče z Francie a Litvy jen něco málo přes sekundu. Thumovi to opět stačilo na třetí místo před Lukasem Deverou a Igorem Muchinem (BirelART Baltics).

Nyní již Rotax MAX Challenge Euro Trophy vyhlíží finále sezony na Paul Fletcher International Karting Circuit v Anglii. Poprvé se šampionát pojede na vyhlášeném okruhu ve Velké Británii, což znamená, že poslední závody roku přinesou řadu výzev. Zastoupeno bude opět všech pět tříd Rotax MAX a také elektro kategorie Rotax E20 pro juniory, seniory a Masters. Rozhodnutí o šampionátu jsou stále otevřená, takže vzrušení je od 8. do 10. září nevyhnutelné